Identity representations in the media culture – the role of stereotype in a comedy show production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v21i4.2777

Keywords:

humor and stereotypes, comedy shows, comic in the media, humor media

Abstract

The study came from the understanding that production strategies applied in comedy shows express stereotyped identifications of the socio-cultural context in which they are reproduced. The idea of identity is not perceived as static, natural, but as constantly reinvented and provided with new meanings. Although not all comedy shows are placed under the same cultural language, prospects indicate that the audience, by consuming a humorous media product, reflects a representation system of the world. As a final point, the communication processes structure involved in this relationship depends on several instruments that trigger the repertories of social connection meanings and perspectives.

Author Biography

Ricardo Pavan, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Jornalista, docente do Curso de Jornalismo e do PPGCOM da Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goiás.

References

ALBERTI, Verena. O riso e o risível na história do pensamento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.

BACZKO, Bronislaw. Imaginação social. In: ENCICLOPÉDIA Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1985, p. 296-332. v. 5.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Edunb/Hucitec, 2002.

BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre a significação da comicidade. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BOSI, Eclea. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2004.

BREMMER, Jan; ROODENBURG, Herman (Org.). Uma história cultural do humor. Rio de Janeiro: Record, 2000.

BUARQUE DE HOLANDA, Sérgio. O homem cordial. In: OLIVEIRA, Paulo de Salles (org.). Metodologia das Ciências Humanas. São Paulo: Hucitec, 1998.

BURKE, Peter. Fronteiras do cômico nos primórdios da Itália moderna. In: BREMMER, Jan; ROODENBURG, Herman (Org.). Uma história cultural do humor. Rio de Janeiro: Record, 2000. p. 93-114.

DRIESSEN. Henk. Humor, riso e o campo: reflexões da antropologia. BREMMER, Jan; ROODENBURG, Herman (Org.). Uma história cultural do humor. Rio de Janeiro: Record, 2000. p. 251-75.

ECO, Umberto. Pós-escrito a O nome da rosa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

FERRARI, Maria Helena. Humor carioca como forma social. 1994. Tese (Doutorado em Comunicação) − Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 1994.

FONSECA, Joaquim da. Caricatura: a linguagem gráfica do humor. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1999.

FREUD, Sigmund. Os chistes e sua relação com o inconsciente. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1977.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. A globalização imaginada. São Paulo: Iluminuras, 2003.

GUREVICH, Aaron. Bakhtin e sua teoria do carnaval. In: BREMMER, Jan; ROODENBURG, Herman (Org.). Uma história cultural do humor. Rio de Janeiro: Record, 2000. p. 83-92.

LE GOFF, Jacques. O riso na idade média. In: BREMMER, Jan; ROODENBURG, Herman (Org.). Uma história cultural do humor. Rio de Janeiro: Record, 2000. p. 65-82.

LUNARDELLI, Fatimarlei. Ô psit!: o cinema popular dos trapalhões. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1996.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003.

MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. São Paulo: Unesp, 2003.

POSSENTI, Sírio. Humor e estereótipos femininos. [S.l], 2005. Disponível em: www.congressoaled2005.puc.cl/pdf/possenti.pdf. Acesso em: 10 jan. 2015.

POSSENTI, Sírio. Os humores da língua: análises linguisticas das piadas. Campinas: Mercado das Letras, 1998.

PROPP, Vladimir. Comicidade e riso. São Paulo: Ática, 1992.

ROCHA, Simone Maria. A “mineiridade” em questão: do discurso mítico ao discurso midiático. 2003. Tese (Doutorado em Comunicação) − Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2003.

SALIBA, Elias Thomé. Raízes do riso: a representação humorística na história brasileira − da Belle Époque aos primeiros tempos do rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

SALOMÃO, Mozahir. Jornalismo radiofônico e vinculação social. São Paulo: Annablume, 2003.

SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2007.

SIMÃO, José. No país da piada pronta. São Paulo: Editora do Bispo, 2007.

SKINNER, Quentin. Hobbes e a teoria clássica do riso. São Leopoldo (RS): Editora Unisinos, 2002.

SOUSA SANTOS, Boaventura de. Um discurso sobre as Ciências na transição para uma ciência pós-moderna. Estudos Avançados, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 46-71, 1988.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: TADEU DA SILVA, Tomaz (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. p. 7-72.

Published

2020-10-30

How to Cite

Pavan, R. (2020). Identity representations in the media culture – the role of stereotype in a comedy show production. Interações (Campo Grande), 21(4), 753–764. https://doi.org/10.20435/inter.v21i4.2777