Contributions of Santa Catarina's community higher education institutions to human development
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v26i2.4816Keywords:
higher education, community higher education institution, human development, regional developmentAbstract
Higher education institutions play important roles in society, such as generating and transferring knowledge and technology, promoting professional training and qualification, establishing social relations with the community in which they operate, among other areas of activity. This research aims to verify the contributions, over a period of fifteen years, of community higher education institutions (ICES) to human development in the municipalities of Santa Catarina. To achieve the proposed objective, quantitative research was conducted using the panel data analysis method, with a time frame between 1995 and 2010. The main results highlight that ICES in Santa Catarina contribute to human and regional development in terms of the number of enrollments and the number of places for all indicators (Income, Education, Longevity, and General IDHM) and the number of teachers for the income indicator in the municipalities of Santa Catarina. Thus, the research concluded that higher education can contribute with varying degrees of intensity, in different contexts, to both human development and regional development.
References
AGUIAR, L. C. A interiorização da educação superior no estado de Santa Catarina: a ideia de universidade como discurso de desenvolvimento. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 14, n. 55, p. 213–30, 2014.
AKINWALE, Y. O. Towards the realisation of vision 2030 and beyond in Saudi Arabia: a causality analysis between education and economic growth. Journal of Applied Economic Sciences, [s.l.], v. 13, n. 4, p. 945–53, 2018.
ALMEIDA, D. M. A. Expansão universitária na Baixada Fluminense: educação e desenvolvimento (1998/2010). 2016. 155 p. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Territorial e Políticas Públicas) – Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial e Políticas Públicas, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Nova Iguaçu, 2016.
AMIN, A. A.; NTEMBE, A. Sub-sahara Africa’s higher education: financing, growth, and employment. International Journal of Higher Education, [s.l.], v. 10, n. 1, p. 14–23, 2020.
ANDERSSON, R.; QUIGLEY, J. M.; WILHELMSON, M. University decentralization as regional policy: the Swedish experiment. Journal of Economic Geography, v. 4, n. 4, p. 371–88, 2004.
ATLAS BRASIL. Atlas de desenvolvimento humano no Brasil. Consultas. [s.l.], 2023. Disponível em: http://www.atlasbrasil.org.br/consulta/planilha. Acesso em: 18 jul. 2023.
BITTENCOURT, S. L. J. As Instituições Comunitárias de Ensino Superior do Rio Grande do Sul: análise de sua importância para o desenvolvimento socioeconômico regional. 2016. 242 p. Tese (Doutorado em Economia) – Programa de Pós-Graduação em Economia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
BORBA, P. C. CASAGRANDE, J. L.; CHAVES, L. C; DUTRA, A. A universidade e seu papel no desenvolvimento regional: um mapeamento do tema conforme as delimitações postas pelos pesquisadores. Revista Gestão & Regionalidade, [s.l.], v. 36, n. 109, p. 31-54, 2020.
BRAMWELL, A. WOLFE, D. A. Universities and regional economic development: the entrepreneurial University of Waterloo. Research Policy, [s.l.], v. 37, p. 1175–87, 2008.
CHANG, V.; CHEN, Y.; XIONG, C. Dynamic interaction between higher education and economic progress: a comparative analysis of BRICS countries. Information Discovery and Delivery, [s.l.], v. 46, n. 4, p. 225–38, 2018.
DINIZ, C. C.; VIEIRA, D. J. Ensino Superior e Desigualdades Regionais: notas sobre a experiência recente do Brasil. Revista Paranaense de Desenvolvimento, Curitiba, v. 36, n. 129, p. 99–115, jul./dez. 2015.
DRUCKER, J.; GOLDSTEIN H. Assessing the Regional Economic Development Impacts of Universities: A Review of Current Approaches. International Regional Science Review, [s.l.], v. 30, n. 1, p. 20–46, 2007.
DYASON, D.; ROSSOUW, R.; KLEYNHANS, E. P. J. Economic impact assessment of a South African university campus: a case for promoting on-campus contact learning. South African Journal of Economic and Management Sciences, [s.l.], v. 22, n. 1, p. 2019.
FÁVERO, L. P. L.; BELFIORE, P. P. Manual de análise de dados: estatística e modelagem multivariada com excel, SPSS e stata. 1. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017.
FERREIRA, E. C. C. A importância das instituições de ensino superior no desenvolvimento regional em Portugal. 2019. 270 p. Tese (Doutorado em Gestão) – Universidade de Évora, Évora, 2019.
GUJARATI, D. N. PORTER, D. C. Basic Econometrics. 5. ed. Porto Alegre: AMGH, 2011.
GUMBOWSKY, A. Instituições de ensino superior fundacionais do estado de Santa Catarina: compromissos com o desenvolvimento regional. Revista Univap, [s.l.], v. 20, n. 36, dez. 2014.
GUMBOWSKY, A.; SALOMON, M. A. Contribuições da educação superior para o Desenvolvimento local: análise da universidade do Contestado no município de canoinhas, santa catarina. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA – CIGU,14., Florianópolis, Santa Catarina, 2014. Anais [...]. Florianópolis, 2014.
HERMANNSSON, K.; SCANDURRA, R.; GRAZIANO, M. Will the regional concentration of tertiary education persist? The case of Europe in a period of rising participation. Regional Studies, Regional Science, [s.l.], v. 6, n. 1, p. 539–56, 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Sinopse Estatística da Educação Superior. [s.l.], 1995.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO
TEIXEIRA [INEP]. Sinopse Estatística da Educação Superior. [s.l.], 2000.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Sinopse Estatística da Educação Superior. [s.l.], 2010.
KYOPHILAVONG, P. OGAWA, K. Does education promote economic growth in lao PDR? Evidence from cointegration and granger causality approaches. Journal of Developing Areas, [s.l.], v. 52, n. 2, p. 1–11, 2018.
LESHUKOV, O. V.; Y EVSEYEVA, D. G; GROMOV, A. D.; LATONOVA, D. P. . Assessment of the Contribution of Regional Higher Education Systems to the Socio-Economic Development of the Russian Regions. Russian Education & Society, [s.l.], v. 59, n. 1/2, p. 68–93, 2017.
LILLES, A.; RÕIGAS, K. How higher education institutions contribute to the growth in regions of Europe? Studies in Higher Education, [s.l.], v. 42, n. 1, p. 65–78, 2017.
MANEEJUK, P.; YAMAKA, W. The impact of higher education on economic growth in asean-5 countries. Sustainability, [s.l.], v. 13, n. 2, p. 1–28, 2021.
PAIM, J. Q. Contribuições das universidades comunitárias de Santa Catarina para o desenvolvimento regional na sociedade do conhecimento. 2017. 159 p. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Socioeconômico) – Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Socioeconômico, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2017.
POLICARPO, T. A. Políticas públicas e inclusão social no ensino superior comunitário em Santa Catarina: a Universidade do Extremo Sul Catarinense no período desenvolvimentista (2005-2015). 2017. 105 p. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Socioeconômico) – Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Socioeconômico, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2017.
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO [PNUD]. PNUD no Brasil. [s.l.], 2023.
TRIPATHI, S.; BHATIA, M. Level of education and economic development in saarc member countries: a panel data approach. Man in India, [s.l.], v. 96, n. 5, p. 1417–26, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gabriela Buffon, Mário César Barreto Moraes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.