Factors associated with insufficient physical activity practice in Brazilian school teachers: an integrative review study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v26i62.3005

Keywords:

motor activity, school teachers, Brazil

Abstract

The practice of physical activity is important in the prevention of chronic diseases, and its investigation is valid to encourage healthy habits among teachers. This study aimed to identify factors associated with insufficient physical activity in Brazilian school teachers through an integrative review of articles published from 2009 to 2019 in the Lilacs, SciELO, DOAJ, PubMed, Dialnet, and Web of Science databases, through combinations of the exact descriptors and synonyms in English and Portuguese, using the terms “School Teachers”, “Physical Activity”, and “Brazil”. Most teachers are insufficiently active and, among the factors associated with this condition, are overweight, high body mass, a higher percentage of fat, chronic pain, problems related to voice, smoking, and occupational factors, such as overwork, temporary contract, lack of autonomy, and standing time.

Author Biographies

Gildiney Penaves de Alencar, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestre em Saúde e Desenvolvimento na Região Centro-Oeste pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Graduado em Educação Física pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Membro do Centro de Estudos e Pesquisas em Atividade Física e Saúde (CEPAFS/UFMS). Professor da Rede Municipal de Ensino de Campo Grande (REME) e docente do curso de Educação Física do Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN/EAD).

Fabiana Maluf Rabacow, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Doutora em Medicina Preventiva pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduada em Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Coordenadora e docente do curso de Educação Física da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB).

Alexandra Maria Almeida Carvalho, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Biosystems Eng. and Environmental Science pela University of Tennessee (UT). Mestre em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Graduada em Engenharia Civil pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNES). Professora assistente da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Saúde e Desenvolvimento na Região Centro-Oeste.

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Published

2021-07-06

How to Cite

de Alencar, G. P., Maluf Rabacow, F., & Maria Almeida Carvalho, A. (2021). Factors associated with insufficient physical activity practice in Brazilian school teachers: an integrative review study. Multitemas, 26(62), 103–124. https://doi.org/10.20435/multi.v26i62.3005