Among reasons and emotions of university dropout, does context matter? An analysis of Santa Catarina community institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v22i3.2881

Keywords:

dropout, higher education, administration, accounting

Abstract

Although increasing efforts have been expended in analyzing the understanding of the phenomenon of dropout in higher education, the literature is still limited and silent about exogenous factors and related to the characteristics of higher education institutions (HEI). This study aims to identify and discuss the academic dropout in Business Administration and Accounting courses in HEI of Santa Catarina. To contribute to the understanding of the theme, this study adopted a quantitative approach. We used as a sample the courses in Administration and Accounting in the Santa Catarina HEI and the CRiteria Importance Through Intercriteria Correlation (CRITIC) method for the analysis and ranking of institutions in terms of academic dropout from 2010 to 2014, being the first study of the theme that considers and evidences the feasibility adoption of the method. The findings show that private HEI located in regions with lower Human Development Index (HDI) and low per capita income have higher dropout rates compared to public and private HEI located in more developed regions. From the theoretical perspective, the article contributes to extend the debate and knowledge of the area by adopting an original quantitative approach and methodology, as well as by considering the exogenous factors related to the characteristics of the HEI. Empirically, the study also provides support for government and educational managers to evaluate the strategies adopted and the resource efficiency employed in the HEI.

Author Biographies

Cinara Gambirage, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Doutoranda em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Mestre em Administração pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Especialista em Docência na Educação a Distância pela Faculdade de Administração e Economia (FAE). Graduada em Letras trilíngue pela Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP). Graduanda em Administração pela UNIARP.  Atualmente, é docente nos cursos de graduação na UNIARP, de Caçador, Santa Catarina.

Jaison Caetano da Silva, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)

Doutorando em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Mestre em Administração pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Especialista em Gestão Estratégica de Finanças, Contabilidade e Controladoria pela Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP). Graduado em Matemática e em Administração pela UNIARP.

Nelson Hein, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Pós-doutor pela Associação Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada (IMPA) e pela Universidade do Novo México, Estados Unidos. Doutor e mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Ensino de Ciências/Matemática pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB). Graduado em Ciências e em Matemática pela FURB. Professor do Departamento de Matemática; e no Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis (PPGCC) na FURB. Coordena o grupo de Estudos MULTIVAR.

Maria José Carvalho de Souza Domingues, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre e graduada em Administração  pela UFSC. É professora titular da Universidade Regional de Blumenau (FURB), no Departamento de Administração. Nos Programas de Pós-Graduação em Administração e de Ciências Contábeis, ministra disciplinas e desenvolve pesquisas relacionadas à gestão universitária e a tecnologias no ensino.

Adriana Kroenke, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Doutora pelo Programa de Métodos Numéricos e Engenharia da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Ciências Contábeis pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Graduada em Matemática pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Professora do Departamento de Matemática na FURB. Atualmente, é professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração e do Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis na FURB. Integrante do grupo de estudos MULTIVAR.

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Published

2021-11-03

How to Cite

Gambirage, C., Silva, J. C. da, Hein, N., Domingues, M. J. C. de S., & Kroenke, A. (2021). Among reasons and emotions of university dropout, does context matter? An analysis of Santa Catarina community institutions. Interações (Campo Grande), 22(3), 715–730. https://doi.org/10.20435/inter.v22i3.2881