Youth with a Future Program: a third sector educational technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v21i2.2098

Keywords:

third sector, public-private partnership, Youth with a Future Program

Abstract

This article focuses on the discussion that arises in the relationship between the public and the private in education and, more specifically, the implications that the educational technology of the Youth with a Future Program (PJF), presented, created and developed by the Unibanco Institute (IU), generates in the management of public schools. The technology is pre-qualified in the Educational Technologies Guide of the Ministry of Education (MEC) and is effective through partnerships with the MEC, the governments of the states of Ceará, Goiás, Mato Grosso do Sul, Pará and Piauí and the institute, within the framework of the High School Program Innovative/Youth with a Future, for the management of high schools. The research takes place in the context of the State role redefinition, as a result of a structural crisis of the capital from the perspective of neoliberal ideology, which, as a way of overcoming it, under the argument that what is in crisis is the State, and not the capital, indicates as a way out the State reform by reducing its role, more specifically in the execution of social policies, among them, the educational ones. The methodology of the research is based on a bibliographic survey in the documents of the Unibanco Institute and its printed editorial materials. Through the materials, it can be identified that the PJF employs the market logic in public high schools and induces the schools to be accountable for the results, which incorporate changes in their pedagogical proposals and, thus, compromise the school management autonomy, violating the principle of democratic management.

Author Biography

Maria Aparecida Canale Balduino, Universidade Católica Dom Bosco

Doutora em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Coordenadora do Curso de Administração da UCDB.

References

ARAÚJO, Luis César G. Organização, sistemas e as tecnologias de gestão organizacional. 14. ed. São Paulo: Atlas, 2009. v. 1.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de Tecnologias Educacionais 2009. Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de Tecnologias Educacionais 2011/2012. Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica, 2011.

BRASIL. Ministério da Administração e Reforma do Estado. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, DF: MARE, 1995.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302012000200004&script=sci_abstract&tlng=pt.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Educação [online], Rio de Janeiro, v. 16 n. 46, p. 235-54, jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782011000100013&script=sci_abstract&tlng=pt.

INSTITUTO UNIBANCO. Cardápio de Metodologias Jovem do Futuro − estratégias para implementação do projeto aplicadas a gestores, professores e alunos. 2011. Disponível em: http://www.institutounibanco.org.br . Acesso em: 25 maio 2014.

INSTITUTO UNIBANCO. Relatórios de atividades. 2009, 2010, 2011, 2012. Disponível em: http://www.institutounibanco.org.br/o-instituto/relatorio-de-atividades . Acesso em: 10 maio 2014.

LIMA, Licínio C. Diretor(a) de escola pública: unipessoalidade e concentração do poder no quadro de uma relação subordinada. In: PERONI, V. (Org.). Redefinições das fronteiras entre o público e o privado: implicações para a democratização da educação. Brasília: Liber Livro, 2013.

MAXIMIANO, Antônio Cesar Amaru. Teoria geral da administração: da revolução urbana à revolução digital. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2005.

MÉSZÁROS, Istiván. Crise estrutural necessita de mudança estrutural. In: ENCONTRO DE SÃO LÁZARO, 2., 13-17 jun. 2011, Salvador, BA. Conferência de abertura [...]. Salvador: UFBA, 2011.

MONTEIRO, Marcelisa. Relação público-privada na educação básica no Brasil: uma análise da proposta do Instituto Unibanco para o Ensino Médio Público. In: PERONI, V. M. V. (Org.). Redefinições das fronteiras entre o público e privado: implicações para a democratização da educação. Brasília: Liber Livro, 2013.

NEVES, Lucia Maria W. Brasil ano 2000: uma nova divisão de trabalho na educação. 2. ed. São Paulo: Xamã, 2000.

PERONI, Vera Maria Vidal. A gestão democrática da educação em tempos de parceria entre o público e o privado. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 23, n. 2 (68), p. 19-31, maio/ago. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-73072012000200003&script=sci_abstract&tlng=pt.

PERONI, Vera Maria Vidal. Mudanças no papel do Estado e políticas públicas de educação: notas sobre a relação público/privada. In: PERONI, Vera; ROSSI, Alexandre (Org.). Políticas educacionais em tempos de redefinição do papel no Estado: implicações para a democratização da educação. Porto Alegre: PPGEdu UFRGS; Pelotas: UFPEL, 2011. p. 23-41.

PERONI, Vera Maria Vidal et al. Relação púbico privado na educação básica –notas sobre o histórico e o caso do PDE-PAR- Guia de Tecnologias. Série Estudos – Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande, MS, n. 34, p. 27-44, jul./dez. 2012.

ROBERTSON, Suzan; VERGER, Antoni. A origem das parcerias público-privada na governança global da

educação. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 33, n. 121, p. 1.133-56, out./dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302012000400012&script=sci_abstract&tlng=pt.

RODRIGUES, José dos Santos. O moderno príncipe industrial: o pensamento da Confederação Nacional da Indústria. Campinas, SP: Autores Associados, 1998.

SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-65, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782007000100012&script=sci_abstract&tlng=pt.

SHIROMA, Eneida Otto; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso; CAMPOS, Roselane Fatima. Conversão das “almas” pela liturgia da palavra: uma análise do movimento Todos pela Educação. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

Published

2020-06-04

How to Cite

Balduino, M. A. C. (2020). Youth with a Future Program: a third sector educational technology. Interações (Campo Grande), 21(2). https://doi.org/10.20435/inter.v21i2.2098