Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v21i3.2074

Keywords:

architecture and urbanism, indigenous school education, school environments, places of learning, Guarani

Abstract

This article brings reflection upon architectural interventions performed in indigenous communities and the subsequent alterations that may occur in the settlements’ socio-spatial organization. We analyzed the architectural intervention performed for the Itaty School (Palhoça, SC) and the space transformations initiated on the occupation of the territory, also identifying how the Guarani’s own ways of education reveal the appropriation by the community and the spreading of school education to other places of learning. As methodological procedures, we used strategies of the ethnographic method, making observations, interlocutions, focus groups, photographic record, documentary survey, among others, and supporting the analyzes in multidisciplinary theoretical references

Author Biographies

Nauíra Zanardo Zanin, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), na linha de Edificações e Comunidades Sustentáveis. Arquiteta e urbanista pela mesma universidade. Professora adjunta do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Erechim, RS. Integrante do NAUI Dinâmicas Urbanas e Patrimônio Cultural (NAUI/UFSC) e pesquisadora do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia Brasil Plural (IBP).

Alicia Norma González de Castells, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Pós-doutora pela Facultad de Filosofia y Letras da Universidade de Buenos Aires (UBA). Doutora interdisciplinar em Ciências Humanas e mestre em Antropologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Nacional de La Plata, Argentina. Professora titular da UFSC. Professora dos Programas de Pós-Graduação em Antropologia Social e de Arquitetura e Urbanismo da UFSC. Coordenadora do NAUI Dinâmicas Urbanas e Patrimônio Cultural (www.naui.ufsc.br). Sócia da Associação Brasileira de Antropologia (ABA). Integrante do Comitê de Patrimônios e Museus da ABA. Pesquisadora do Instituto Brasil Plural (IBP).

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Published

2020-09-16

How to Cite

Zanin, N. Z., & Castells, A. N. G. de. (2020). Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC. Interações (Campo Grande), 21(3), 439–460. https://doi.org/10.20435/inter.v21i3.2074