Internet of Things business model: an analysis of new business opportunities – literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v24i2.3685

Keywords:

innovation, enterprise, technology

Abstract

In the age of technological change, attracting the attention of consumers can be an organization's biggest challenge; after all, these business agents have changed and are more demanding. The article deals with technological renewal and the concept of Internet of Things (IoT), proposed by Kevin Ashton. This study aims to list the main contributions of this technology to the creation of new business models and new markets. IoT changes businesses and consumers as it integrates the physical world with the virtual, generating massive amounts of information that can be used for a variety of purposes, primarily to improve productivity and reduce unnecessary spending. The IoT represents an opportunity to create new business models and open up new innovative markets; all of this possible thanks to the processing of a large volume of information and events that will be generated by the connected objects, enabling a quick response for each of them.

Author Biographies

Nathanael Moraes Silva, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL)

Graduado em Administração pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

Iracema Rocha Silva, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL)

Graduação em Administração de Sistemas de Informação Gerencial e licenciatura em História pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Professora assistente I do Centro de Ciências Humanas, Sociais e Letras da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL).

Thiago Machado da Silva Acioly, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL)

Doutorando em Ciência Animal pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Mestre em Fisiologia e Bioquímica de Plantas pela Universidade de São Paulo (USP). Especialista em Metodologias Ativas pela Pontifícia Universidade Católica (PUC). Graduado em Agronomia pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Docente na Casa Familiar Rural de Coquelândia (CFR).

Diego Carvalho Viana, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL)

Doutor em Ciências pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Ciência Animal pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Graduado em Medicina Veterinária pela UEMA e em Pedagogia pelo Centro Paula Souza. Professor de Anatomia animal do curso de Medicina Veterinária da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL), campus Imperatriz, e professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência Animal da UEMA. Coordenador do Núcleo de Estudos Morfofisiológicos Avançados (NEMO), Centro de Ciências Agrárias, UEMASUL.

References

ACCENTURE. From productivity to outcomes: using the Internet of Things to drive future business strategies. Accenture, Oslo, 2015. Disponível em: https://www.accenture.com/us-en. Acesso em: 14 maio 2021.

AGÊNCIA BRASIL. Internet das Coisas: saiba como isso pode afetar a sua vida. Exame, São Paulo, 2019. Disponível em: https://exame.com/tecnologia/internet-das-coisas-saiba-como-isso-pode-afetar-a-sua-vida/. Acesso em: 16 mar. 2022

ANAND, D.; ANAGHA; P. Internet of things and big data: predict and change the future. Nova Delhi: EFY Enterprises Pvt., 2015.

ARAUJO, J. H.; MOREIRA, E. M. M.; FREITAS, C. F.; CASTRO, F. E. B.; ARAUJO, A. L. C.; CARVALHO, T. V. Smart Cities: um estudo prospectivo sobre Internet das Coisas (IoT) aplicada ao setor de mobilidade urbana. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 13, n. 1, p. 138–53, mar., 2020. Doi: http://dx.doi.org/10.9771/cp.v13i1.32691

BASSI, S. IBM transforma Internet das Coisas em investimento estratégico bilionário. Computer World, São Paulo, 2015. Disponível em: https://computerworld.com.br/inovacao/ibm-transforma-internet-das-coisas-em-investimento-estrategico-bilionario/ Acesso em: 21 fev. 2021.

BESSANT, J.; TIDD, J. Inovação e empreendedorismo: Administração. São Paulo: Bookman, 2009.

BISDIKIAN, C.; KAPLAN, L. M.; SRIVASTAVA, M. B. On the Quality and Value of Information in Sensor Networks. ACM Transactions on Sensor Networks (TOSN), New York, v. 9, n. 4, p. 1–26, 2013.

BOLETA, R. T.; ANDRADE, J. H.; ROCHA, B. C. N.; PALMA, J. M. B. A internet das coisas (IoT): compreensão e aplicação no contexto da indústria 4.0. In: ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA, 5., 22 e 23 de outubro de 2020, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: IFSP, 2020. ISSN: 2526-6772. Disponível em: https://arq.ifsp.edu.br/eventos/index.php/enict/5EnICT/paper/viewFile/491/295. Acesso em: 16 mar. 2022.

BRAVO, Luiza. Entenda o Plano Nacional de Internet das Coisas. Whow tecnologia, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.whow.com.br/novas-tecnologias/entenda-o-plano-nacional-de-internet-das-coisas/. Acesso em: 14 fev. 2022.

COSTA, P. M. B. P. Sistema de Internet das Coisas para o Apoio aos Cuidados de Saúde da População Idosa. 2018. 87 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Informática) ¬– Universidade de Évora, Escola de Ciências e Tecnologia. 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10174/23209. Acesso em: 23 dez. 2021.

DAHLQVIST, F.; PATEL, M.; RAJKO, A.; SHULMAN, J. Maiores oportunidades na Internet das Coisas. McKinsey, New York, 2019. Disponível em: https://www.mckinsey.com/industries/private-equity-and-principal-investors/our-insights/growing-opportunities-in-the-internet-of-things/pt-BR#. Acesso em: 22 fev. 2022.

FERREIRA, P.; MARTINHO, R.; DOMINGOS, D. IoT-aware business processes for logistics: limitations of current approaches. In: INForum. 2010. p. 611-622.

GARTNER. Gartner identifies five emerging trends that will drive technology innovation for the next decade. Gartner Research, Stamford, ago. 2020. Disponível em: http://www.encurtador.com.br/svNV4. Acesso em: 21 fev. 2022.

GESCHICKTER, C.; MOYER, K. Measuring the Strategic Value of the Internet of Things for industries. Stamford: Gartner, 2016.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GONÇALVES, S. Saiba o que é, os desafios e oportunidades com a internet das coisas. UP2 Place, São Paulo, 2015. Disponível em: http://www.up2place.com.br/saiba-o-que-e-os-desafios-e-oportunidades-com-a-internet-das-coisas-iot. Acesso em: 10 jun. 2021.

HERMANN, M.; PENTEK, T.; OTTO, B. Design Principles for Industrie 4.0 Scenarios. In: HAWAII INTERNATIONAL CONFERENCE ON SYSTEMS SCIENCE, 49., 5–8 de jan. 2016, Maui, Hawaii. Anais […]. Koloa: IEEE, 2016.

KLEBIO, J. Aplicação de internet das coisas (iot) na agricultura de precisão. 2021. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Sistemas de Informação) – Universidade Estadual de Goiás, Posse, 2021.

LOBATO, D. M., MOYSES, J., TORRES, M. C., RODRIGUES, M. R. A. Gestão Estratégica. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2012.

MAGRANI, E. Internet das coisas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2018. Disponível em: http://magranipragmacio.com/tag/internet-das-coisas/. Acesso em: 21 fev. 2021.

MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA, INOVAÇÕES E COMUNICAÇÕES [MCTIC]. Decreto que institui o Plano Nacional de Internet das Coisas é publicado. Brasília, DF, 26 jun. 2019. Disponível em: http://www.mctic.gov.br/mctic/opencms/salaImprensa/noticias/arquivos/2019/06/Decreto_que_institui_o_Plano_Nacional_de_Internet_das_Coisas_e_publicado.html?searchRef=Plano%20Nacional%20de%20Internet%20das%20Coisas&tipoBusca=expressaoExata. Acesso em: 16 jun. 2021.

MEYER, S.; RUPPEN, A.; MAGERKURTH, C. Internet of things-aware process modeling: integrating IoT devices as business process resources. Advanced Information Systems Engineering. CAiSE 2013. Lecture Notes in Computer Science, v. 7908, p. 84–98, 2013. Doi: http://dx.doi.org/doi.org/10.1007/978-3-642-38709-8_6

PADRAIG, S. Top 10 IoT applications in 2020. IOT Analytics, Hamburg, 2020. Disponível em: https://iot-analytics.com/top-10-iot-applications-in-2020/. Acesso em: 15 de jun. 2021.

SANTOS, B. P.; SILVA, L. A. M.; CELES, C. S. F. S.; BORGES NETO, J. B.; PERES, B. S.; VIEIRA, M. A. M.; VIEIRA, L. F. M.; GOUSSEVSKAIA, O. N.; LOUREIRO, A. A. F. Internet das coisas: da teoria à prática. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE REDES DE COMPUTADORES E SISTEMAS DISTRIBUÍDOS [SBRC], 31., 30 de maio de 2016. Anais [...]. Salvador: UFMG, 2016. Disponível em: https://homepages.dcc.ufmg.br/~mmvieira/cc/papers/internet-das-coisas.pdf. Acesso em: 16 jun. 2021.

SCUADRA. Três desafios do marketing de varejo diante nos novos perfis de consumo. 2018. Disponível em: https://www.scuadra.com.br/blog/3-desafios-do-marketing-de-varejo-diante-dos-novos-perfis-de-consumo/. Acesso em 20 jun 2021.

SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS [SEBRAE]. Qual é o modelo de negócios da sua empresa? Portal Sebrae, Brasília, DF, 2022. Disponível em: https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/qual-e-o-modelo-de-negocios-da-sua-empresa,a19feebaa4083810VgnVCM100000d701210aRCRD. Acesso em: 19 jun. 2023.

SIEMENS. O que é a Indústria 4.0. Siemens, São Paulo 2017. Disponível em: https://www.siemens.com/br/pt/empresa/stories/industria/industria-4-0.html#:~:text=Ind%C3%BAstria%204.0%2C%20tamb%C3%A9m%20chamada%20de,rob%C3%B3tica%20e%20utiliza%C3%A7%C3%A3o%20de%20dados. Acesso: 16 jun. 2021.

SLOWEY, L. (2017). AT&T and IBM partner for analytics with Watson. IBM. Disponível em: www.ibm.com/blogs/cloud-computing/2017/03/att-ibm-analytics-watson/. Acesso em: 7 mar. 2021.

TEECE, D. J. Dynamic capabilities and entrepreneurial management in large organizations: Toward a teory of the (entrepreneurial) firm. European Economic Review, North-Holland, v. 86, jul. 2016.

USBERT, E. E.; AMARAL, A. F. F.; CARVALHO, V. A. Aplicação de técnicas de qualidade da informação em sensores na internet das coisas (IoT). Revista IFES Ciência, Vitória, v. 7, n. 1, 2021. Doi: http://dx.doi.org/10.36524/ric.v7i1.769

ZANONI, L. Futuro Inteligente: objetos, casas, datos y ciudades – el mundo conectado. Buenos Aires: Recursos Editoriales, 2015. (E-book).

Published

2023-07-19

How to Cite

Silva, N. M. ., Silva, I. R. ., Acioly, T. M. da S. ., & Viana, D. C. . (2023). Internet of Things business model: an analysis of new business opportunities – literature review. Interações (Campo Grande), 24(2), 717–726. https://doi.org/10.20435/inter.v24i2.3685